Minustako ylituomari

Ylituomarien koulutus ja pätevöimisohjeet

Ylituomariksi aikovalle asetettavat yleiset vaatimukset

• Oltava luonteensa ja arvostelukykynsä puolesta tähän tehtävään sopiva.
  • Omattava luontaisia taipumuksia ja riittävät fyysiset ominaisuudet ylituomarin tehtävään.
  • Oltava arvostettu ja kokenut koe-ja kilpailutuomari ja hyvin perehtynyt kyseessä olevaan koemuotoon ja siihen osallistuviin rotuihin.
  • On toiminut aktiivisesti harrastamansa koemuodon kouluttajana.
  • ja kouluttamallaan koiralla palkinnoille päässeenä koiranohjaajana.
  • Pystyttävä kouluttamaan koetuomareita ja koehenkilöitä.
  • On suorittanut hyväksytysti koetoimitsijakoulutuksen ja osallistunut useasti kokeiden tai kilpailujen järjestelyvastuuseen.
    • piiri ei puolla ylituomarihakemuksia, joissa hakijalla ei ole näyttää koetoimitsijavaatimusten täyttymistä.
  • On täytettävä mahdolliset koemuotokohtaiset lisävaatimukset.
  • On täytettävä Kennelliiton määrittelemät jäsenyysvaatimukset

Koulutukseen hakeutuminen

• Kokelas hankkii Kennelpiirin sihteeriltä "Esitys ylituomarikoulutukseen" kortin (vaalean sininen).
  • Kortti on esitäytettävä kaikilta osin huolellisesti.
  • Kokelas laatii koiraharrastuksestaan CV:n, joka liitetään hakemuksen liitteeksi.
  • Kokelas pyytää puollon koulutukseen osallistumisesta omalta Kennelliiton (Kennelpiirin) jäsenyhdistykseltään ja tarvittaessa rotujärjestöltä. (Ensisijaisesti henkilöä esitetään Ylituomarikoulutukseen jäsenyhdistyksen taholta.)
  • Kortti ja CV lähetetään Kennelpiirin sihteerille.
  • Kennelpiirin rotujaosto antaa lausuntonsa ao. henkilön soveltuvuudesta ylituomaritehtävään piirihallitukselle.
  • Piirihallitus tekee päätöksen koulutukseen hyväksymisestä.

Ylituomarikoulutukseen hakeutuminen

• Puollon saatuaan kokelas ilmoittautuu ylituomari 1-koulutukseen puollon saatuaan koulutuksen järjestäjälle.
  • Ilmoittautuminen tehdään hyvissä ajoin ennen määräpäivää.
  • Esitys ylituomarikoulutukseen -kortin KOPIO ja todistus osallistumismaksusta lähetetään hyvissä ajoin määräajan  umpeutumista koulutuksen järjestäjälle.

Lajikohtaiseen erikoistumiskoulutukseen hakeutuminen

• Kokelas hakeutuu Ylituomarin I-kurssin käytyään lajikohtaiseen koulutukseen, viimeistään kahden vuoden sisällä I-kurssin suorittamisesta.
  • Ilmoittautumisen yhteydessä lähetetään KOPIO koulutuskortista, alkuperäinen viedään mukana koulutustilaisuuteen

Uudenmaan Kennelpiiri ei korvaa ylituomarikoulutuksen matka-, majoitus- tai koulutuskuluja.

Ylituomareiden jatkokoulutuksesta korvataan matkakuluja vuosittain tehtävän päätöksen mukaisesti (v. 2023 max 100€).